fcb.portal.reset.password

Barça Innovation Hub s’ha presentat avui al món en un acte a l’Auditori 1899 presidit per Josep Maria Bartomeu, que ha comptat amb la presència de convidats de l’àmbit institucional, científic, acadèmic, empresarial i mitjans de comunicació locals i internacionals, i que s’ha retransmès en streaming a nivell global. L’acte ha començat amb la intervenció de Bartomeu, que ha demanat un minut de silenci i un record per la figura del president Agustí Montal i Costa, el qual ha mort aquest matí a l’edat de 82 anys.

L’Auditori ha canviat la seva escenografia habitual i ha donat tot el protagonisme a la tecnologia, amb una gran pantalla corba que s’ha convertit en un actor més de l’acte, juntament amb els ponents, el Dr. Jordi Monés, comissionat de Barça Innovation Hub, i els representants de les cinc àrees de coneixement: Maurici López (Esports d’Equip), Francesc Cos (Rendiment Esportiu), Gil Rodas (Serveis Mèdics i Nutrició), Marc Subirà (Tecnologia), Russell Stopford i William T. Manarelli (Ciències Socials).

En la seva presentació, Josep Maria Bartomeu ha explicat que Barça Innovation Hub és “un projecte molt il·lusionant del Club, en què ja fa un any que hi estem treballant, i és un dels pilars de l’Àrea de Coneixement, juntament amb Masia 360, una àrea que és l’aposta decidida del Club per seguir posicionant-nos com allò que volem ser: la institució més admirada, estimada i global”. El president, que ha anunciat que la presentació seria en anglès per la dimensió global de l’acte, que s’ha seguit en directe a la Universitat de Pequín i a l’oficina del Barça a Hong Kong, ha incidit en la singularitat del Barça i en la voluntat que “el coneixement i la innovació formin part dels signes d’identitat del Club”.

A continuació, el  Dr. Jordi Monés ha pres la paraula per explicar les línies mestres de Barça Innovation Hub, “un projecte molt ambiciós en el qual creiem fermament, el volem i el necessitem. Som un club molt especial, podem dir que som un club únic, per això som locals i som globals. Tenim un compromís amb els valors i tots els nostres socis tenen moltes expectatives i per això sempre estem obligats a estar en posició de guanyar, sempre hem de ser els primers, i per això sempre hem d’estar reinventant-nos, això vol dir coneixement i innovació, i per això volem aquest projecte i també el necessitem”.

 

El comissionat del projecte ha continuat explicant els pilars de Barça Innovation Hub. “Hem d’acceptar que som humils, que no ho sabem tot, i hem d’aconseguir el coneixement dels millors. Si no el trobem, l’hem de generar, crear-lo, i després l’hem d’explicar, difondre’l amb socis, agents i universitats, a vegades gratuïtament i a vegades ho explotarem, i finalment hem de transferir aquest coneixement perquè es converteixi en coses reals, en coses aplicables al nostre dia a dia. Estem convençuts que si reforcem aquestes quatre línies d'acció, el Club millorarà molt. Per tirar endavant aquest projecte, volem associar-nos amb institucions, empreses, acadèmics i tots els actors de l'àmbit del coneixement.

Protagonisme de les àrees de coneixement

L’acte ha continuat amb les ponències dels representants de les cinc àrees de coneixement. En primer lloc, Maurici López, representant de l’Àrea d’Esports d’Equip, ha fet una exposició sobre l’observació del joc en el futbol des d’una perspectiva única: la complexitat científica. La ciència aplicada al futbol permet entendre la complexitat del joc i generar un coneixement que retorna al jugador. Aquest coneixement ajuda el jugador a trobar noves solucions creatives en el joc. Això també permet enfortir l’estil Barça i consolidar els seus fonaments.

Francesc Cos, director de l’Àrea de Rendiment Esportiu, ha compartit la idea que si el Barça juga d’una manera diferent, ha d’entrenar-se també de manera diferent, i com l’anàlisi de les dades posicionals i les característiques del joc de l’esportista permeten planificar entrenaments personalitzats per tal d’aconseguir el màxim rendiment i la millora en la prevenció i recuperació de lesions.

Gil Rodas, responsable de l’Àrea de Serveis Mèdics i Nutrició, ha explicat com el club  treballa de la mà de Gatorade, empresa col·laboradora, a millorar la nutrició i la hidratació dels esportistes aplicant la recerca mèdica en aquest àmbit per crear un nou producte personalitzat segons les necessitats de cada jugador i d’aquesta manera millorar-ne el rendiment esportiu. L’objectiu també és aplicar la innovació en aquest camp per crear un producte de mercat per als esportistes.

En l’Àrea de Tecnologia, Marc Subirà ha basat la seva exposició en la importància de la recollida de dades i l’aplicació FCBme creada especialment per als jugadors. A través de l’anàlisi de dades i de la gamificació de l’experiència  s’aconsegueix un canvi en el comportament de l’esportista. A través de l’experiència de l’usuari, amb aquestes dades i aquesta gamificació s’aconsegueix un aprenentatge per part de l’usuari (esportista) i per part de l’investigador (cos mèdic i tècnic del primer equip). Aquest coneixement és mol útil per a la millora del rendiment esportiu.

Per últim, l’Àrea de Ciències Socials ha exposat dos treballs. Per una banda, Russell Stopford ha explicat l’estratègia digital del Club, centrada en l’aproximació a l’usuari: en les seves necessitats, com pensa, què vol. L’objectiu és crear, optimitzar i rendibilitzar al màxim els actius digitals. El Club treballa en col·laboració amb les principals plataformes digitals, com Facebook, Google i Instagram, per crear nous actius.

Per acabar, William T. Manarelli, ha explicat com en l’Espai Barça s’aplica un nou paradigma en la gestió del projecte basat en la idea d’un Espai Barça obert a tothom. Aquesta voluntat d’obertura i democratització s’estén tant pel que fa al disseny (espai sense barreres, obert al barri i a la ciutat, Camp Nou sense façana), com en la mateixa concepció del projecte i la relació i interacció amb els arquitectes col·laboradors.

Tornar a dalt