L'Ajuntament dóna llum verda a l'aprovació inicial de la modificació urbanística per impulsar l'Espai Barça

L'Ajuntament dóna llum verda a l'aprovació inicial de la modificació urbanística per impulsar l'Espai Barça

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, formada per representants de tots els partits polítics, aprova la proposta presentada pel govern municipal per a la Modificació del Pla General Metropolità

L’Espai Barça ha rebut aquest dimecres llum verda de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona després del debat polític dels partits amb representació municipal i de l’aprovació inicial de la proposta de Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ha presentat el govern de la ciutat. Aquest és el primer tràmit indispensable per poder aconseguir l’aprovació definitiva, d’aquí a uns mesos. A partir d’ara s’obrirà un període d’exposició pública de tres mesos (sense comptar el mes d’agost), en què totes les parts podran presentar al·legacions i posteriorment es portarà el document per a l’aprovació provisional del Consell Plenari, l’últim tràmit municipal abans d’elevar-se a aprovació definitiva a la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona, òrgan de la Generalitat de Catalunya.

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha aprovat inicialment la proposta de la MPGM amb els vots favorables del Govern municipal –BComú i PSC–, Ciutadans i el regidor no adscrit, Gerard Ardanuy; les abstencions del GMDemòcrata, ERC i el PP i el vot en contra de la CUP.

En el debat de la comissió, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha posat en valor que el document plantejat des del Govern municipal “respon als diferents elements que han posat en discussió totes les parts i també a l’interès de la ciutat”. “Ens sembla una proposta equilibrada i integradora de les principals reivindicacions veïnals i les peticions del FC Barcelona i garanteix l’interès públic global”, ha remarcat Sanz.

En la seva proposta, el govern de la ciutat destaca que la Modificació del Pla General Metropolità que permet que les instal·lacions deixin de ser una barrera urbana, genera nou espai d’ús ciutadà i preveu que el FC Barcelona assumeixi la millora de l’ordenació i la urbanització dels carrers d’Arístides Maillol i de la Maternitat.

Transformació urbana de gran abast

La proposta de la MPGM és l’instrument urbanístic que permetrà portar a terme una transformació urbana de gran abast, projectada de manera natural, oberta i accessible, necessària per poder realitzar l’Espai Barça, tant pel que fa a les instal·lacions esportives del Club com al seu entorn. L’Espai Barça inclou quatre línies d’actuació: la remodelació integral del Camp Nou, la construcció d’un Nou Palau Blaugrana en els terrenys que actualment ocupa el Miniestadi, un Campus Barça que inclourà els edificis per als serveis administratius i de gestió del Club i dels serveis necessaris per al funcionament de l’Entitat i de les seves disciplines esportives, i els nous usos urbans per a la millora de l’entorn.

La proposta aprovada inicialment per la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat és el resultat de mesos de treball intens amb els equips tècnics d’urbanisme, mobilitat i sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, i del procés participatiu dut a terme amb els veïns del barri de les Corts per debatre i consensuar les característiques recollides en el document a la MPGM.

Per realitzar aquest document de reordenació urbana, el Club ha seguit els criteris i paràmetres de la proposta sotmesa i aprovada en referèndum pels seus socis a l’abril del 2014, amb un 72,3% dels vots favorables, i l’ha consensuat amb l’Ajuntament i els veïns de les Corts, per tal que la reordenació urbanística de l’àmbit compti amb la màxima participació i sigui beneficiosa per als veïns i el conjunt de la ciutat. 

L’entorn del Camp Nou guanya més espai públic i s’obre al veïnat

Una de les millores més destacades de la transformació que es planteja de l’espai és que el Camp Nou i el conjunt de les instal·lacions del FC Barcelona s’obriran i deixaran de ser una barrera urbana. El recinte s’integrarà al barri de la Maternitat i de Sant Ramon i serà permeable, amb nous espais privats oberts a l’ús públic sense tancaments que mantindran una continuïtat amb la resta d’espais públics, vials i verds que l’envolten i que donen front al Camp Nou i l’actual Miniestadi.

Amb aquest objectiu, tot l’espai privat d’ús públic, lliure d’edificació de propietat privada –33.796 m2–, que dóna front al carrer d’Arístides Maillol, entre la Travessera de les Corts i el carrer de Cardenal Reig i també a la banda del carrer de la Maternitat, s’urbanitzarà adequadament perquè esdevingui un nou àmbit obert a la ciutadania i amb una activitat urbana sostinguda més enllà dels esdeveniments esportius.

Aquesta proposta d’obertura del recinte alliberarà un conjunt de nous espais d’ús públic que oferiran recorreguts més amables entre la Travessera de les Corts i la Diagonal i facilitaran l’accés a eixos verds de la Diagonal i als diferents mitjans de transport públic de l’avinguda.

Un millor espai viari i nou traçat per al carrer d’Arístides Maillol

La MPGM també proposa millorar l’ordenació de tot el sistema viari. Les actuacions urbanístiques, que aniran a càrrec del Club, preveuen ajustar el traçat del carrer d’Arístides Maillol i ampliar l’espai públic que l’acompanya per tal de connectar millor les instal·lacions amb tot l’entorn. Alhora, es millora la secció del carrer de la Maternitat, es manté gran part de l’arbrat actual i es facilita la relació i el recorregut cívic amb l’avinguda Joan XXIII i la Diagonal.

A més, es reordenarà i millorarà l’accés rodat i de vianants en tot l’àmbit, i les voreres perimetrals de les instal·lacions esportives tindran una amplada mínima de 5 metres. Les reurbanitzacions a l’espai viari s’aprofitaran per implantar carrils bici als carrers d’Arístides Maillol, Joan XXIII, Maternitat i Gregorio Marañón.

Canvis en la mobilitat per reduir l’impacte en dies de partit

Pel que fa a la mobilitat, el document proposat posa en marxa mesures per millorar l’impacte a la mobilitat del barri que genera la massiva afluència al Camp Nou quan hi ha partit. D’una banda, se soterra tot l’aparcament actual en superfície per guanyar espai privat d’ús públic i reduir la presència de motos a les voreres. El nombre de places serà el mateix que les existents actualment. Hi haurà 3.200 places per a cotxes i 1.000 per a motos, i s’afegiran 700 places segures per a bicicletes a l’interior del recinte esportiu.

També s’habilitarà un pàrquing soterrat per a autocars de 50 places inicials que posteriorment s’ampliaran fins a 70, i estarà integrat dins les instal·lacions del FC Barcelona, amb accés des de l’avinguda de Xile. Així mateix, es reordenarà la urbanització del carrer de Menéndez Pelayo per habilitar l’estacionament d’uns 60 autocars en dies de partit. Aquestes accions permetran recuperar la plaça Bederrida com a parc ciutadà.

Sòls i sostres previstos i costos econòmics

Fruit de la proposta, la ciutat guanya uns 13.900m2 de sòl, 18.600 m2 de noves zones verdes, 1.450m2 de sòl per a la construcció d’un equipament públic i l’accés a un gran espai d’ús públic obert i sense tanques de prop de 40.000 m2. La proposta de MPGM no suposa cap cost per a la ciutat. El FC Barcelona fa una inversió de prop de 28 milions d’euros addicionals en vials i obres d’urbanització, que queden compensats amb un sostre per a noves edificacions de 30.000 m2 per a usos d’oficines, terciari i hoteler –aquest últim d’un màxim de 10.000 m2-, que s’aixecaran a la cruïlla d’Arístides Maillol i Joan XXIII. La resta de costos bàsics per la generació d’espai privat a ús públic, com la urbanització en superfície, la construcció de l’aparcament subterrani i anivellació, i el pàrquing d’autobusos, amb un cost total de 80 milions d’euros, ja estaven previstos dins del pressupost global de 600 milions d’euros de l’Espai Barça.

Declaracions de Jordi Moix, comissionat de l’Espai Barça:

“Estem molt satisfets perquè s’ha fet un pas important en el camí de la tramitació urbanística necessària per poder començar a construir l’Espai Barça, com és l’aprovació inicial de la MPGM per part de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat formada per tots els partits polítics amb representació municipal. La proposta del govern de la ciutat ha compat amb un suport molt positiu per part de la majoria de les forces polítiques de l’Ajuntament”.

“Hem creuat una meta volant, però la cursa continua i per davant encara queden etapes fins a arribar a la meta final. Amb aquesta aprovació inicial culminem tres anys de feina des que es va celebrar el referèndum. A partir d'ara continuarem treballant amb totes les parts, entitats i organismes de la ciutat per aconseguir l’aprovació definitiva del projecte”.

“Aquesta aprovació inicial ens permetrà treballar més intensament en els projectes arquitectònics del Camp Nou i el nou Palau Blaugrana, i també podem treballar amb calendaris més concrets en el procés de recerca dels ‘titles rights’ que són necessaris per al finançament de l’Espai Barça”.

 

 


 

Força Barça
Força Barça
Tanca l'article