Joan Laporta i Cata Coll, protagonistes de la primera jornada de l’Sports Tomorrow Congress

Joan Laporta i Cata Coll, protagonistes de la primera jornada de l’Sports Tomorrow Congress

El president ha realitzat la sessió de cloenda del primer dia d’aquestes jornades d’innovació, mentre que la portera del Barça Femení ha participat en una ponència sobre tecnologia i esport femení

Aquest dilluns s’ha celebrat la primera jornada de l’Sports Tomorrow Congress, les jornades d’innovació i gestió del coneixement que el Barça Innovation Hub impulsa en el marc del Mobile World Congress (MWC). Sota el lema 'Hold the roots, mold the next' (“Mantingues les arrels, dona forma al futur”), metges, nutricionistes, fisioterapeutes, científics de dades, inversors, etc. s’han citat per parlar de les darreres novetats en els seus àmbits en matèria d’esports, recerca i desenvolupament.

Joan Laporta:  “És el moment adequat per reimaginar el futur”

El president del FC Barcelona, Joan Laporta, ha participat en aquestes jornades realitzant la sessió de cloenda del primer dia de congrés. Laporta ha aprofitat el 125è aniversari de l’Entitat per recordar les arrels del Club: “La identitat del Barça està basada en els valors i la força dels nostres valors ens manté fidels al que som mentre aprofitem les oportunitats de l’era moderna”.

“És el moment adequat per reimaginar el futur. El Club s’ha de redefinir per complir les expectatives dels mercats globals i de les comunitats de fans mentre ens mantenim fidels al que som”, ha explicat el president.

El president ha recordat la importància de l’aposta del BIHUB en el món de les start-ups, “és una combinació guanyadora que ens manté a l’avantguarda de la innovació sense perdre la nostra essència”, ha recordat. En aquest àmbit, Laporta ha recordat els casos d’Omniscope i de Riterz, empreses emergents en què recentment el BIHUB ha invertit.

Han acompanyat el president en aquesta sessió la vicepresidenta de l’Àrea Institucional del FC Barcelona, Elena Fort; el directiu del FC Barcelona responsable del BIHUB, Àngel Riudalbas; els directius Xavier Barbany i Miquel Camps, i el conseller d’Esports de la Generalitat de Catalunya, Berni Álvarez.

Cata Coll: “La tecnologia ens fa millors”

La portera del Barça femení del FC Barcelona, Cata Coll, ha participat en una ponència moderada per la periodista Ruth Gumbau i amb la participació d’Eva Ferrer, responsable de salut esportiva femenina del Barça Innovation Hub.

La portera ha explicat la seva experiència amb les seves dades de rendiment, recollides a través de dispositius com WIMU, bandes de control cardiovascular o anells de mesurament biomètric. “Cada matí podem consultar una app per saber com hem descansat i el nivell de fatiga que tenim. Gràcies a les dades podem frenar-nos per no forçar-nos. La tecnologia ens fa millors”, ha recordat.

La Dra. Ferrer ha insistit en el fet que el Club fa molts anys que està recopilant dades de l’esport femení per millorar el rendiment de les esportistes. D’aquesta manera “es creen protocols per a cada jugadora i cada vegada es fa millor”, ha assegurat Coll.

La lesió en els lligaments encreuats, malauradament habitual en l’esport femení, també ha sortit en la conversa perquè és un dels projectes que més s’ha estudiat al Club, des d’una vessant genètica i hormonal. “Les jugadores tenim temor i cal estudiar-ho per minimitzar-ho”, ha confessat Coll. “Des de fa quatre anys estem recollint mostres biològiques sobre el cicle menstrual de les jugadores; és pesat però aporta molta llum”, ha recordat la Dra. Ferrer. L’esport i l’embaràs i la salut mental han estat altres dels temes que s’han tractat en aquesta sessió.

'Chapi' Ferrer: “El futbol ha evolucionat cap a l’espectacle”

L’exblaugrana i entrenador dels Barça Legends, Albert 'Chapi' Ferrer, ha participat en una sessió moderada per Héctor Carmona, coordinador tècnic de la Barça Academy a Amèrica, en què ha parlat de l’evolució del futbol en les darreres dècades i de les noves direccions que pren la indústria: “El futbol ha evolucionat cap a l’espectacle”, ha començat dient.

En referència a la tecnologia que ha inundat el món del futbol en els darrers temps, el Chapi ha recordat que el més important és "saber filtrar les dades” per la quantitat d’indicadors que avui en dia es poden recollir en un partit. Entrant en detall, per a ell la introducció del VAR “ha beneficiat i també ha perjudicat” perquè, entre altres aspectes, “porta a conductes antinaturals com que un defensa acabi saltant per defendre una pilota amb les mans enrere”, ha recordat.

Preguntat sobre el que troba a faltar al futbol, ha assegurat que “els temps morts del bàsquet”, ja que “el fet que l’entrenador pogués intervenir enmig del joc, donaria més dinamisme i vistositat al futbol”. El membre del Dream Team també ha parlat de “l’aïllament” que segons ell les xarxes socials han provocat en els jugadors en relació amb el contacte amb l’afició. Per acabar, ha fet una crida als entrenadors perquè “donin flexibilitat i creativitat als joves jugadors amb talent que acaben decidint els partits”.

Durant la jornada, l’start-up Omniscope, participada pel BIHUB, ha estat la protagonista d’una xerrada sobre el sistema immunitari i la intel·ligència artificial generativa. En la mateixa línia, una altra start-up participada pel BIHUB, Made of Gens, ha posat en relleu com la IA pot ajudar a prevenir lesions.

Sessions científiques de diverses matèries

Pel que fa a les intervencions científiques del matí, Laia Soler, directora del Centre d’Excel·lència Esportiva del FC Barcelona, ha exposat les línies mestres d’aquesta àrea del Club; Pere Gómez, responsable de tecnologia esportiva del FC Barcelona, ha avaluat amb diversos científics de la seva àrea la importància de les dades en la millora del rendiment; Xavier Corbella, director dels Serveis Mèdics del FC Barcelona, ha desgranat com treballa el Barça en l’àmbit de la salut, i Mireia Porta, cap de nutrició dels Serveis Mèdics del FC Barcelona, ha posat sobre la taula la relació dels hàbits alimentaris, l’absorció de nutrients i el rendiment.

El cap de Medicina Esportiva del Barça Innovation Hub, Gil Rodas, ha parlat sobre medicina de precisió i la creació de bessons digitals dels jugadors que ajudin a predir la seva predisposició a lesions; Martí Matabosch, director del departament de preparació física del FC Barcelona, ha exposat les línies mestres del model de preparació física del Club; part de l’equip de psicologia esportiva, Andrea Pérez, Gerard Soriano i Albert de Bonis, han explicat el model d’intervenció psicològica que el Barça aplica per als atletes; i Gerard López i Gerard Trives, de l’equip de Metodologia Esportiva, han presentat els pilars del model de formació esportiva del Club, amb especial focus en el futbol formatiu.

Durant la resta de la primera jornada de l’Sports Tomorrow Congress també s’ha parlat de broadcasting televisiu i d’e-sports, i, a més, el BIHUB ha estrenat el seu stand a l’àrea 4YFN, punt de trobada i aparador, en el marc del MWC, de l’ecosistema d’empreses emergents.

 

Força Barça
Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut

Tanca l'article

Relacionat Amb aquest contingut