fcb.portal.reset.password

Els participants a la V edició dels Diàlegs Ernest Lluch d'Economia i Futbol, amb el vicepresident Carles Vilarrubí i el president de la Fundació Ernest Lluch, Joan Majó, al centre de la imatge | GERMÁN PARGA - FCB

Aquest dilluns s’ha celebrat a l’Auditori 1899 la V edició dels Diàlegs Acadèmics Ernest Lluch d’Economia i Futbol, organitzat per la Fundació Ernest Lluch i l’Àrea de Relacions Internacionals i Institucionals del FC Barcelona, que ha versat sobre el tema ‘Dia de partit: reptes per al màxim rendiment econòmic de la gestió de l’estadi’. Per part del FC Barcelona han assistit el vicepresident Carles Vilarrubí i el directiu Xavier Vilajoana, el director executiu del Club, Òscar Grau, el director de l’Àrea Marca, Guillem Graell i el director de l’Àrea Patrimonial-Espai Barça, William T. Mannarelli, mentre que han representat a la Fundació Ernest Lluch el seu president, Joan Majó; els vicepresident Enric Lluch i Josep Maria Carreras i el patró Ramon Besa.

El vicepresident Carles Vilarrubí, responsable de l’Àrea de Relacions Internacionals i Institucionals del Club, ha estat l’encarregat d’obrir l’acte. En el seu parlament, Vilarrubí ha recordat la figura d’Ernest Lluch, “un eminent economista però també una persona ponderada, de pau, de concòrdia” que ha deixat “un esperit constructiu i una empremta que segueixen sent profunds i plenaments vigents”. “Pel FC Barcelona –ha afegit Vilarrubí- és un orgull i una enorme satisfacció poder contribuir a la reflexió i divulgació sobre el futbol i l’economia, dues de les grans passions de l’Ernest Lluch, incidint en els valors socials que es poden generar amb les sinèrgies que es produeixen entre aquests dos mons”.

Joan Majó, president de la Fundació Ernest Lluch, també ha donat la benvinguda als assistents a la jornada d’enguany i, posteriorment, ha pres la paraula Jaume Garcia, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i membre del UPF Sports Lab per fer una introducció acadèmica sobre el tema principal d’aquesta edició del diàlegs. Garcia ha explicat que els estudis assenyalen que el públic “busca cada cop més elements nous més enllà de l’espectacle esportiu” i que l’hàbit dels aficionats estan canviant. “El 93% observen les xarxes socials mentre veuen un partit, el 81% demanen més experiències invasives i el 73% més serveis i avantatges, per tant, tenim un llarg camí per recórrer”.

La jornada ha continuat amb un diàleg entre el Dr. Robert Simmons, catedràtic d’Economia de la Lancaster University Management School i el Dr. Kirk Wakefield, catedràtic de la Edwin W. Streetman Retail Marketing i director executiu del Center for Sports Sponsorships & Sales de la Baylor University. Els dos professors han dialogat sobre el tema central d’aquesta edició, ‘Dia de partit: els reptes per al màxim rendiment econòmic de la gestió de l’estadi’ i han coincidit en la importància del mòbil i les aplicacions “per optimitzar els beneficis i atraure als aficionats més joves i fer que se sentin més implicats i que sentin que formen part del Club. La clau del futur és la interacció amb els fans a través de les noves tecnologies”.

Simmons i Wakefield consideren que un dels grans reptes dels clubs és aconseguir que “els aficionats vinguin, es quedin i tornin. És important el que passa abans i després dels partits. Hi ha clubs que fomenten que hi hagi àrees fora de l’estadi amb càtering, begudes i en aquests espais els amics i familiars es troben par parlar del partit i seguir discutint les jugades. És una manera d’expandir l’experiència”.

En aquest sentit, els catedràtics consideren que els clubs europeus “poden aprendre molt dels clubs de beisbol i de la NFL dels Estats Units, que ofereixen un gran servei de càtering, mentre que en molts clubs aquí encara es dona baixa qualitat de productes a alts preus. Els nous estadis ofereixen noves possibilitats de dissenyar coses noves per fomentar que el que passa abans i després del partit es converteixi en una experiència memorable. En aquest sentit, contemplen espais comuns on especialment el públic més jove pugui socialitzar i compartir l’experiència”.

Millorar les instal·lacions i els serveis

A continuació s’ha celebrat una taula rodona moderada pel subdirector de La Vanguardia, Manel Pérez, en la que han participat, a més de Simmons i Wakefield, el director de l’Àrea Patrimonial i Espai Barça William T. Mannarelli i el CEO de l’Amsterdam Arena, Henk Markerink. El representant del Club ha destacat que “l’objectiu del Barça de cara al futur és fomentar que els aficionats que vinguin al futbol, vinguin abans i marxin després, el que possibilitarà que augmenti el consum i augmentin els ingressos” i la manera d’aconseguir-ho, segons Mannarelli, “és oferint unes instal·lacions i uns serveis adients, uns millors serveis de restauració que ara manquen i oferint més comoditat”. El director de l’Àrea Patrimonial i Espai Barça considera indispensable “millorar el dia a dia dels socis abonats” i “ampliar els espais VIP per empreses, la tendència va cap aquí. Als Estats Units aproximadament un 30% aforament està destinat als espais VIP i aquest percentatge pot augmentar fins el 80% en estadis dels països de l’Orient Mitjà”.

Per finalitzar la jornada s’ha dut a terme un torn de preguntes amb tots els participants que ha donat pas a la cloenda final, a càrrec de Josep Maria Carreras, vicepresident de la Fundació Ernest Lluch.

Declaracions de Carles Vilarrubí, vicepresident de l’Àrea de Relacions Internacionals i Institucionals:

“L’Espai Barça generarà més oportunitats per al desenvolupament econòmic i social del Barça. Permetrà revaloritzar el patrimoni del Club, transformar el Camp Nou en un dels millors estadis del món, gaudir de les instal·lacions els 365 dies de l’any, aportarà més ingresos al Club gràcies a més espais d’hospitalitat, restauració, sales i llotges VIP i noves oportunitats de patrocini. Però també convertirà el Camp Nou en un element icònic de la ciutat de Barcelona, crearà un espai de convivència per els socis i els veïns, i d’acollida a tots els visitants. Els reptes són molts i molt ambiciosos, però pel que fa a la gestió de l’Estadi, tenim un repte molt important que és equilibrar els interessos dels socis amb els de l’anomenat ‘public VIP’ per garantir els geneficis dels dos grups. Al Barça volem respectar els valors del Club, els drets dels socis i crear el millor ambient possible per gaudir del millor futbol”.

Tornar a dalt