fcb.portal.reset.password

Josep Maria Bartomeu durant la seva xerrada amb els alumnes de Harvard / VÍCTOR SALGADO-FCB

El president del FC Barcelona, Josep Maria Bartomeu, ha participat avui a través d’una videoconferència des del Camp Nou en una classe del MBA de la Harvard Business School, la prestigiosa escola de negocis nord-americana, en què s’ha presentat la nostra Entitat com a cas d’èxit de combinació de dimensió global i arrelament local.

El cas del Barça s’ha presentant avui per primera vegada als alumnes i forma part del temari d’Indústries Creatives, un curs que imparteix la professora Anita Elberse, experta en indústries de l’esport i de l’entreteniment. Els 180 alumnes inscrits en aquesta assignatura han seguit atentament les explicacions de la professora Elberse des de la classe així com les intervencions del president Bartomeu, que ha participat des de la llotja del Camp Nou.

Bartomeu ha intervingut, amb un interval d’una hora i mitja aproximadament, en les dues classes en les que està dividit el curs. El president del Barça ha començat explicant als alumnes què és el FC Barcelona i què representa el Club en el món del futbol.

El fet que la propietat del Club sigui dels socis, ha insistit Bartomeu, fa del Barça un club únic. A l’hora de gestionar, per tant, s’ha de prioritzar la sensibilitat i l’atenció al socis i obrir les portes a tots els fans que visiten i que segueixen el Club arreu del món.

Aquesta és precisament la conclusió principal que s’extreu d’aquest estudi que han treballat com a cas pràctic el estudiants de la Harvard Business School. Les claus de l’èxit del FC Barcelona han estat la combinació de la seva vocació internacional i mantenir unes profundes arrels locals, identificant-se amb el territori, Catalunya.

Essència blaugrana

La presentació ha pivotat després sobre una idea que defineix l’essència del Barça: la pilota com a centre de tot. “L’èxit del FC Barcelona -ha explicat Bartomeu- és que des de fa dècades intentem tractar la pilota amb el respecte que aquest esport es mereix. Des dels nostres equips inferiors fins a les nostres estrelles, la pilota centra tots els nostres esforços i a partir d’aquí el nostre joc reflecteix els cinc valors que defineixen el nostre club: esforç, treball en equip, respecte, humilitat i ambició”.

En un col·loqui posterior Bartomeu ha respost a les preguntes dels estudiants que s’han mostrat força interessats en conèixer aspectes del Club tan diversos com la política de preus dels abonaments i entrades i com es maximitza l’assistència de públic a l’estadi, passant per la gestió del talent futbolístic a través de la Masia fins a com es gestiona un Club que no respon a un propietari únic sinó a més de 140.000 socis. Quant als competidors en el negoci futbolístic, Bartomeu ha explicat que “el gran competidor del Barça avui en dia no és cap club sinó la Premier League com a competició”.

Segons s’explica en les conclusions de l’estudi, per mantenir el model d’èxit el Club ha de complir amb una sèrie d’objectius que passen pel manteniment de l’excel·lència esportiva, la generació de beneficis, l’expansió del nom del Barça pel món, el lideratge en les xarxes socials –amb més de 200 milions de seguidors- i alhora l’arrelament en el país.

La Harvard Business School està considerada una de les escoles de negoci més importants del món i és un dels centres docents insígnia de la prestigiosa universitat de Harvard. Al llarg dels seus quasi quatre segles d’història aquest centre ha educat a molts dels dirigents, empresaris i pensadors més influents del món.

Tornar a dalt