El primer que has de fer per patinar és acostumar-te a portar els patins. | ARXIU FCB

Com cordar-se els patins

Els patins utilitzats per practicar el patinatge artístic estan compostos per una bota de cuir i una fulla d’acer. La bota és alta per la banda de davant i per la del darrere, ha de subjectar fermament sobretot la part dels turmells. La fulla, que mesura aproximadament entre 3 i 4 mil·límetres, té una curvatura molt important, i a més té en la seva punta una vora amb forma de xerrac, anomenat ‘toe pick’, que està dissenyat per a la utilització en salts i girs, però que no ha de ser usat per frenar. Els patins han de ser del mateix número que el peu que es calça, com a molt un número més. Les botes han d’estar ben cordades. La part de l’empenya és la que ha d’anar més recollida, cal cordar bé la part superior, però no excessivament.

Sabràs que estan ben cordades si no pots moure els talons dins de les botes.
 

Consells per patinar

El primer que has de fer per patinar és acostumar-te a portar els patins, caminant repenjat lleugerament a la barana. Tingues confiança en tu mateix i procura no balancejar-te massa, així mantindràs l’equilibri. Amb els peus en paral·lel i aturat, impulsa’t amb un peu fent recaure el pes del teu cos sobre l’altre. El patí que empeny ha d’anar una mica endarrerit en lliscar, fins a ajuntar de nou els dos patins i així successivament, movent els dos peus simultàniament. El patí que llisca ha d’anar recte, però també has de mantenir els malucs i les espatlles rectes. Procura fer passos curts.
 

Consells pràctics

El cap i el cos han d’anar rectes.

Els braços una mica oberts i avançats al cos.

L’empenta es fa amb la base de la fulla i no amb la punta.
 

Les caigudes

Els guants tenen una funció, que és protegir les mans de possibles lesions. Quan perdis l’equilibri, deixa’t caure sense recolzar-te en les mans i procura mantenir el cap aixecat per evitar que rebi l’impacte. No intentis aixecar-te assegut, empenyent amb les mans, ja que és gairebé impossible. El que has de fer és: posa’t de genolls. Aixeca un dels genolls i recolza el patí en el gel. Posa les dues mans al genoll que has aixecat i repenja-t’hi per fer la força per acabar d’incorporar-te.
 

La frenada

CUNYA: amb els peus paral·lels, lliscant, intenta anar girant, a poc a poc, els genolls fins al centre del cos, els patins giraran també i frenaran sols. En fer-ho s’inclina el cos lleugerament cap enrere.

LATERAL: Girant el teu cos un quart i carregant el seu pes sobre la cama amb què vas a frenar, flexiona les dues cames i empeny els patins paral·lelament.
 

Esport complet

Es treballen tots els músculs del cos. Patinar, a més d’embellir les cames, enforteix el sistema cardiovascular i és un desestressant natural. Els músculs de les cames i glutis són els més treballats però també els dels braços i part superior del cos s’utilitzen molt durant l’entrenament. Patinant desenvolupem tant la psicomotricitat com la concentració, és a dir, és bo per a tot.

L’activitat aeròbica, és a dir, el treball fet pel cor i pulmons per agafar oxigen i portar-lo per la sang a les cèl·lules del cos, van determinar que patinar és millor exercici aeròbic que pedalar. Quant als beneficis anaeròbics, és a dir, els que determinen l’efectivitat per enfortir i desenvolupar els músculs, el patinatge va demostrar ser positiu perquè exercita els malucs i cames amb més facilitat, fins i tot les extremitats superiors i les espatlles. L’avantatge fonamental és que pot patinar tothom per oci, ja que el grau d’esforç el marca el propi patinador en funció del seu estat físic i nivell, tal com es demostra a l’escola de patinatge del FCB, en què hi ha gent de totes les edats i nivells (a partir dels 4 anys fins a adults).