Ja tenim rival per a la Festa del Gamper Estrella Damm 2025: serà el Como 1907, de la Sèrie A italiana, amb Cesc Fàbregas com a entrenador i futbolistes com Sergi Roberto i Àlex Valle. Es tracta d’un rival que, per a molts, pot ser un desconegut, ja que ha aterrat fa poc a l’elit, però que compta amb un projecte sòlid i allarga encara més la gran tradició de rivals italians en el torneig de presentació culer. De fet, el Como serà el novè equip del futbol transalpí que el disputi.

Per trobar el primer cal remuntar-se fins al 1986, quan encara el jugaven quatre equips. Aquell any, el Barça va desfer-se del Milan a les semifinals, abans de guanyar la final contra el PSV. Vuit anys més tard, el 1994, el Brescia va caure a les semifinals contra el Barça, però la final se la va endur el València. Finalment, el 1996, es va disputar la primera final entre els culers i un equip italià: l’Inter de Milà, amb un 2-1 favorable als blaugranes. La temporada següent, el Barça va rebre la Sampdoria en un emocionant partit que es va resoldre als penals a favor del conjunt culer.

Vuit italians en tretze edicions

Ja al segle XXI, la tradició de duels entre equips italians i el Barça al Gamper s’ha intensificat, amb quatre equips més i alguns que han repetit presència. El 2001, es va estrenar el Parma, derrotat per 3-2. El 2004, hi va tornar el Milan, que havia estat el primer italià, i el Barça es va imposar per 2-1. Els rossoneri tornarien el 2010, en un Gamper molt especial pel retorn de Ronaldinho a Barcelona, en un enfrontament que els culers s’emportarien als penals.

Entre aquestes edicions, també van participar-hi la Juventus, que va debutar i va guanyar el Gamper 2005 als penals (sent el primer italià que ho feia), i l’Inter, que va disputar-ne seu segon el 2007, encaixant una maneta.

L’any 2011 es va estrenar el Nàpols, i el 2015, la Roma, ambdós derrotats amb golejades (5-0 i 3-0, respectivament). Entremig, la Sampdoria, en la seva segona participació (2012), va donar la sorpresa guanyant per 0-1. Quatre anys després, el 2016, els culers es van prendre la revenja i van vèncer per 3-2.

Fins ara, doncs, l’últim participant italià havia estat la Juventus, que va disputar l’edició de 2021 a l’Estadi Johan Cruyff, a causa de la pandèmia, amb victòria culer per 3-0. És a dir, a l’espera del Barça–Como del proper 10 d’agost, vuit equips italians han participat a la Festa del Gamper Estrella Damm en un total de 14 edicions, comptant els que han repetit. 

Un partit sense precedents

Aquest Barça–Como no serà només el primer en una Festa del Gamper Estrella Damm, sinó també un duel inèdit en tota la història. Dirigit per l’exjugador blaugrana Cesc Fàbregas, el Como no s’ha enfrontat mai al FC Barcelona. Així doncs, el desè classificat de la passada Sèrie A i el campió de la Lliga viuran un duel històric.

Més notícies aquí