SPORTS TOMORROW - Dia 2

SPORTS TOMORROW - Dia 2

Medicine in Sports Tomorrow

Enfoque integrado de la tendinopatía

Hoy se han dado cita los principales especialistas de tendón, mostrando la última evidencia sobre fisiopatología, clínica del dolor y protocolos de prevención, intervención y rehabilitación en lesiones tendinosas.

Después de anunciarse en la edición del año pasado, el Dr. Gil Rodas, jefe del departamento médico del BIHUB, ha presentado la Tendon Injury Guide del FC Barcelona. Un manual donde diferentes expertos abordan de forma integrada las lesiones tendinosas: desde su fisiopatología y factores de riesgo, pasando por su diagnóstico y tratamiento, hasta el manejo de los diferentes tipos de lesiones tendinosas según el tendón implicado.

Epidemiologia de les lesions tendinoses factors de risc

En la primera part de la jornada dedicada a l’anàlisi epidemiològic de la lesió, el Dr. Martin Hägglund, investigador del Football Research Group, va presentar estudis on es mostra que els jugadors de camp tenen fins el doble de risc de lesions que els porters. A més, ha analitzat tant els factors intrínsecs i extrínsecs. Per exemple, ha mostrat com tenir una lesió prèvia és possiblement un dels principals factors de risc, ja que existeix una recurrència de l’entorn del 27% en les tendinopaties del tendó d’Aquiles en els primers mesos després de tornar a jugar. A més, ha destacat que el risc de tenir problemes en el tendó és de 2 a 5 vegades més gran en els homes que en les dones segons assenyalen diversos estudis.

Una dada rellevant aportada pel Dr. Hägglund ha estat que la utilització d’antibiòtics com les fluoroquinolones poden multiplicar el risc de trencament del tendó d’Aquiles per 2,5. A més, si aquests antibiòtics es combinen amb corticoesteroides, el risc es multiplica per 5.

Per la seva part, el Dr Markus Walden, cirurgià ortopèdic i investigador del Football Research Group, va presentar estudis epidemiològics que mostren com els equips tenen una mitjana de 4 lesions de tendó per temporada, el que representa el 7% del total de lesions en els equips. A més, dins d’aquestes lesions, les del tendó d’Aquiles són el doble de freqüents que les que afecten al tendó rotular. Una dada destacable és que només el 30% dels problemes de tendó porten als jugadors a perdre’s partits, el que revela que la majoria de jugadors conviuen amb tendinopaties de forma habitual.

Fisiopatologia de la tendinopatia: importància de la matriu interfascicular

Per últim, la Dra. Jill Cook, fisioterapeuta i professora d’investigació de la Universitat La Trobe, va analitzar el que passa a nivell fisiopatològic en la tendinopatia. Malgrat que en els anys 80 i 90 es creia que la inflamació era la desencadenant dels problemes en el tendó, Cook va explicar que “el model basat en canvis celul.lars sembla ser el principal impulsor de la tendinopatia”. En relació amb això ha posat el focus en la importància de la matriu interfascicular (interfascicular matrix), ja que els canvis en la seva estructura podrien ser l’inici dels problemes tendinosos.

Per això, una vegada que perdem el teixit connectiu per sobrecarregar-lo massa, es produeix una remodelació en la matriu de col·lagen que converteix a aquesta condició en irreversible. D’aquesta manera, “si no ens detenim en el punt on la matriu interfascicular està estressada, aquesta es podria començar a descompondre i a perdre teixit connectiu, el que faria que el tendó passés de ser un tendó reactiu a un tendó degeneratiu”.

Nutrition in Sports Tomorrow

Optimitzar les estratègies d’hidratació per millorar el rendiment de l’esportista 

La tercera edició de l’esdeveniment de nutrició celebrat dins del marc de “Sports Tomorrow” ha estat inaugurat pel Dr. Ian Rollo, qui ha analitzat la importància de la hidratació en l’esport i la necessitat d’individualitzar les estratègies d’hidratació degut a la gran variabilitat interindividual en les taxes de sudoració. A més, ha presentat les diferències entre hidratar-se segons la set i les estratègies d’hidratació planificades, destacant la importància d’un estat d’hidratació òptim tant abans com durant l’exercici. Per això ha incidit en que és necessari habituar als esportistes a estratègies d’hidratació òptimes.

Per la seva banda, Rebecca Randell, investigadora sènior del Gatorade Sports Science Institute, ha assenyalat que “no podem donar recomanacions generals d’hidratació durant l’exercici degut a que cada esportista sua de manera diferent i, en conseqüència, té diferents requisits d’hidratació”. Per això, ha destacat la importància de que les recomanacions es facin en funció del perfil de sudoració de cada jugador. Una dada rellevant mostrada per la investigadora és que una gran part dels esportistes no coneixen molt bé quina és la taxa de sudoració, pel que a l’hora d’hidratar-se durant els entrenaments i partits, poden no estar fent-ho de forma correcta.

En aquest sentit, Randell ha mostrat els seus avenços tecnològics que s’estan duent a terme en el Gatorade Sports Science Institute, on han dissenyat un ecosistema informàtic junt amb una sèrie de wearables que poden ajudar als esportistes i entrenadors a predir amb precisió la quantitat de líquid i electròlits que estan perdent els esportistes per després realitzar recomanacions en base a aquesta informació. Per exemple, la GX Smart Cap pot proporcionar feedback als esportistes i mostrar-los quant necessiten beure per evitar tant una deshidratació significativa com una hidratació excessiva.

Physiotherapy in Sports Tomorrow

Exercici durant la recuperació de la tendinopatia: clau per millorar el dolor i la confiança de l’esportista

En la primera jornada de fisioteràpia celebrada dins de l’esdeveniment Sports Tomorrow, el Dr. Carles Martín, fisioterapeuta i osteòpata del primer equip de bàsquet del FC Barcelona, ha resumit les possibles causes subjacents a les tendinopaties. Ha presentat també les diferents eines per la seva valoració que utilitza el club i ha discutit com es poden manejar des de les primeres etapes després de la lesió fins les últimes etapes del return to play.

Per altra banda, el Dr. Peter Malliaras, investigador i professor en el Departament de fisioteràpia en Monash University, ha analitzat els nous enfocs actuals en la rehabilitació de les lesions tendinoses on l’exercici i la seva progressió ocupen un paper central. Malgrat que es desconeixen les dosis d’exercici òptimes en les diferents etapes de la rehabilitació, segons Malliaras, un enfoc que inclogui l’exercici progressiu amb un objectiu de millora de la força sembla associar-se amb els millors resultats funcionals i de reducció del dolor en comparació amb aquells protocols que no segueixen models progressius o simplement que no fan res. A més, ha mostrat dades d’un estudi en revisió, en els que sembla que no hi ha relació entre la dosi d’exercici i el dolor en programes de rehabilitació. Després de 12 setmanes, els esportistes milloren de forma significativa el seu dolor independentment de la intensitat de l’exercici. En aquest sentit, segons ha afirmat l’investigador, una correcta progressió de la càrrega és important per abordar deficiències funcionals i millorar la confiança del pacient davant d’exposicions graduals.

Performance in Sports Tomorrow

La importància de controlar totes les peces del trencaclosques en la planificació esportiva

En aquesta primera jornada de l’àrea de Rendiment hem comptat amb el Dr. Martin Buchheit, cap d’investigació en intel·ligència sobre el rendiment en Kitman Performance Lab, i amb àmplia experiència en l’àmbit del futbol com a cap de rendiment en el Paris Saint Germain. El Dr. Buchheit ens mostra la importància de connectar tots el àmbits involucrats en l’alt rendiment dins d’un equip, ressaltant la importància de tenir un professional i un sistema organitzat que uneix la informació dels diferents àmbits amb el metge, el nutricional i l’esportiu. A més, ha presentat els diferents nivells d’organització que s’han de tenir en compte a l’hora de realitzar una planificació, incloent des del nivell més ampli o “macro” (la temporada completa), fins nivells més focalitzats incloent l’organització setmanal, les condicions de cada partit, i les característiques específiques de cada jugador i les seves condicions contextuals. Així, ha inclòs diferents exemples pràctics de com pot variar individualment la planificació dels jugadors d’una plantilla depenent de tots aquests nivells (incloent, per exemple, entrenament extres en alguns jugadors i més descans per altres). Per últim, el Dr. Buchheit ha mostrat la importància de l’entrenament intervàlic d’alta intensitat en els jugadors de futbol, i també ha comentat els factors a tenir en compte per la seva correcta disposició i progressió.

Coach in Sports Tomorrow

Disciplina i creativitat no són incompatibles en un sistema de joc

L’entrenadora de la selecció de Brasil, Pia Sundhage, ha explicat com el seu sistema de joc permet la creativitat dels futbolistes i, al mateix temps, està subjecte a unes normes. Dos conceptes, disciplina i imaginació, que no són excloents. El que ha de saber una entrenadora és com fer-les compatibles i que es retroalimentin.

L’esquema amb el que vol que es jugui és fonamental, així com seguir unes normes dins i fora del camp. No és un dibuix rígid, l’adapta a les característiques de les seves jugadores. No obstant, a partir d’aquí, ella no entra en com han de moure les jugadores la pilota per desplaçar-se sobre la gespa. Sempre que es segueixin les seves instruccions, que cadascuna accepti el seu rol. El joc pot desenvolupar-se com elles creguin convenient.

La seva gestió del grup és individualitzada. Ha assegurat que necessita tractar específicament amb cada jugadora. Segons va aprendre als Estats Units, el més important és conèixer a cada futbolista per tal de saber des d’on es parteix amb ella. Només així es poden marcar fites i objectius. Això la obliga a establir una relació estreta amb plantilla. Per això, i com canvia sovint de país, el que fa és mantenir sempre fix l’staff tècnic, professionals que puguin comunicar-se amb el grup amb el seus mateixos codis culturals.

El dia a dia, li agrada celebrar i que es comenti el que ha anat bé al camp. Parlar del que funciona és positiu, ha dit, per tal de crear un bon ambient. Sobre el que surt malament, no cal obsessionar-se. Només cal entendre què és el que ha fallat. Si és alguna cosa tàctica, tècnica o psicològica. Quant a les instruccions, s’estima més prescindir del vídeo i utilitzar només imatges. Creu que una sola fotografia amb fletxes de direcció transmet més que una seqüència, que implica múltiples distraccions. Li agrada que d’un sol cop de vista, s’entengui què és el que vol. D’aquesta manera, sota aquestes premisses, per a ella el més gratificant és que les seves pròpies jugadores la sorprenguin.

Business in Sports Tomorrow

"El Barça no aspira a que els seus fans es converteixin en els seus clients, perquè la seva essència és la passió”

Els clubs de futbol, malgrat ser marques conegudes en tot el món, no tenen un volum de negoci com el de marques d’altres sectors que ha aconseguit la mateixa rellevància internacional. Això demostra que encara queda molt camí per recórrer en el camp del marketing, ha explicat Enric Llopart, responsable de l’Àrea Digital del FC Barcelona.

No obstant, l’estratègia comercial d’un club com el Barça mai es podrà comparar a la de les multinacionals ordinàries. El club no busca clients ni seguidors, ja els té, i no hauria d’aspirar a que es convertissin en clients, ha advertit, perquè l’essència del Barça és la passió. El pilar d’altres empreses és un producte, aquí es tracta d’un sentiment.

Llopart ha enumerat també una sèrie de mites que es creuen en el món del marketing, però no tenen res a veure amb la realitat. En primer lloc, el número de seguidors no marca el volum del negoci. Hi ha moltes diferències entre els fans, no tots responen al mateix perfil, especialment si es té en compte que la massa d’aficionats és multinacional. L’objectiu, en aquest cas, només passa per tractar d’identificar als més apassionats i intentar acostar-los més al club. Perquè el Barça no busca monetitzar als seus aficionats, sinó crear valor per ells.

De la mateixa manera, s’ha de descartar la idea de que l’aficionat culé compraria qualsevol cosa que portés el logo del Barça. L’aficionat és intel·ligent i exigent, s’ha de fer un esforç d’empatia per tractar d’identificar les seves necessitats respecte al club. Després d’un estudi, es va identificar que el fan busca dos aspectes del club: reconeixement, ser oficialment aficionat, i proximitat, que els fans que estan a milers de kilòmetres de Barcelona sentin que el club està prop d’ells.

Sobre els reptes que queden per davant en aquest àmbit, Llopart ha revelat que en l’escenari canviant en el que ens trobem en aquest moment, en ple inici d’una nova revolució digital, molts clubs de futbol s’estan quedant enrere sense realitzar aquesta transformació. L’altre problema és la dependència d’altres plataformes com Instagram o Facebook, que fan d’intermediaris amb el club i els seus fans. Un objectiu de cara al futur ha anunciat, és trencar aquestes dependències.

Al cap i a la fi, la passió pel club pot ser efectiva però també contraproduent. Pot jugar a favor, però si els resultats sobre la gespa són dolents, pot anar en contra dels interessos econòmics. En el nou escenari que planteja l’arribada de la Generació Zeta al consum esportiu, una oportunitat per al futur seria crear un ecosistema basat en la marca Barça, però menys dependent dels resultats, que competeixin en el terreny de les plataformes de televisió o els videojocs. Amb aquesta estratègia, el club ja ha desenvolupat i posat en funcionament els projectes de Barça Studios, Culers i Espai Barça.

Analytics in Sports Tomorrow 

La NFL demana experts en dades

La lliga de futbol americà ha començat molt recentment a recopilar dades dels jugadors de la seva competició. Segons ha explicat Michael Lopez, director d’Anàlisi de dades i estadístiques de la NFL, en un principi l’únic criteri que van poder seguir fou tractar d’oferir la informació que demanaria algú que estigués a casa seva veient un partit per televisió.

Com a base, es van anar registrant les dades fonamentals, com els punts anotats, les iardes i altres elements del joc. Es va apuntar també el conjunt de tàctiques utilitzades i els dibuixos dels equips, les seves estratègies i, finalment mitjançant un sistema de tracking a les muscleres dels jugadors, que porta dos dispositius, un a cada costat, es va poder registrar el moviment de cada jugador i la seva orientació.

A partir d’aquí, els responsables es van adonar de que es necessitava incorporar a més experts en dades per tractar de buscar més variables i coeficients en aquest esport. Juntament amb Sunday Night, l’empresa encarregada de les retransmissions, Nex Gen Stats, el departament d’estadística de la NFL, l’empresa AWS i Football Operations, van organitzar una trobada per a experts en dades on aconseguir idees per entendre millor el joc a partir de l’anàlisi de dades.

L’esdeveniment es va denominar Big Data Bowl i va reunir a milers d’especialistes. L’èxit del concurs fou notable. En un any, es va passar d’un centenar de participants a diversos milers. Els socis de la NFL van presentar les idees que necessitaven, els problemes que havien de resoldre, i els concursants van aportar els seus projectes. Al final, molts d’ells van ser contractats.

Technology in Sports Tomorrow

L’experiència en segona pantalla en una retransmissió esportiva és on més desenvolupament  tecnològic cal esperar en els pròxims anys.

A la taula rodona sobre desenvolupament de noves tecnologies en l’esport amb els inversors Ping Li, Zachary Leonsis i Cole Van Nice, s’ha posat de manifest la puixança dels eSports, no només com a sector en sí mateix, sinó perquè moltes de les innovacions que es produeixen en el camp són també vàlides pels esports tradicionals, especialment en l’àmbit de les retransmissions.

Leonsis ha assenyalat que la pandèmia ha mostrat el camí al destacar el valor que tenen els esports en directe i en la seva retransmissió. El sector que més es desenvoluparà és, segons el seu parer, el de l’experiència de la segona pantalla, una cosa que ja ve dels eSports, on a la vegada que el joc, hi ha xats, pagaments online, etc ...  L’experiència de l’espectador multipantalla, sobretot molt habitual entre les noves generacions, encara té moltes demandes per satisfer.

Van Nice ha estat d’acord en que durant les pròximes dècades encara es produiran canvis de calat que permetin inversions en productes que estiguin començant a desenvolupar-se ara. No obstant, abans de fer-ho, ha advertit que és necessari un estudi rigorós. Ell mateix, per tal d’aconseguir informació especialitzada i rellevant, va posar en marxa, junt amb els seus socis Global Sport Matters, un Hub que reunia  a marques de roba, cadenes de televisió, clubs, etc... diferents actors del sector esportiu que intercanvien informació. Així aconsegueix una visió de 360º de l’evolució de l’esport en tots els àmbits i què demanda cada tipus d’empresa que es desenvolupa en aquest sector. El seu objectiu és identificar oportunitats d’innovació i donar assistència. Aconseguir startups que aportin solucions a les necessitats dels seus socis en benefici mutu.

Si alguna cosa li serveix de guia, són les noves generacions. Estudia els seus hàbits, com es diverteixen i com es comuniquen. Per això està centrant les seves inversions en els eSports, tot i que sempre té en compte una màxima de Steve Jobs que diu que la tecnologia mai té valor per si mateixa, sinó en relació amb l’art o les humanitats. Només així aconsegueix emocionar-nos.

Per la seva part, Ping Li ha revelat que, des de Silicon Valley, és impossible fer inversions a distància. Si els interessa una iniciativa que se està desenvolupant a l’Índia, tenen gent allà capaç d’investigar-la en profunditat i establir relacions amb el seu equip. Tenir bases locals és l’única manera de distingir qui treballa sobre una idea viable i qui t’està venent una història.

Després, una vegada engegat el negoci, la seva companyia sí que ajuda a aconseguir clients, desenvolupar el marketing i prendre decisions estratègiques. Personalment, considera que la programació de dades és el sector que més es desenvoluparà junt als softwares per treballar en remot, ara que la Covid ha impulsat tant al teletreball.

Força Barça
Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut

Tanca l'article

Relacionat Amb aquest contingut